nadpis

Jazykově-vzdělávací pobyty žáků - podzim 2015

Jazykově-vzdělávací pobyt v Rakousku - Lienz

V době 7. - 12. prosince 2015 se 15 žáků ZŠ Borovského v Karviné zúčastnilo jazykově-vzdělávacího pobytu v Rakousku v městě Lienz.

Lienz

Protože jsem přijeli do Rakouska v době státního svátku, nezačal náš pobyt výukou, ale navštívili jsme dopoledne zdejší zážitkový park s ferraty. Odpoledne jsme se jeli podívat do Dölsachu u Lienze prohlédnout si bývalé starořímské sídlo Aguntum. Prohlídka samotného muzea s průvodcem byla samozřejmě v němčině.

Lienz Lienz

Aguntum

Celá středa a čtvrteční dopoledne bylo věnováno výuce. Výuka byla rozdělena do tří tříhodinových bloků. Nemuseli jsem do školy, "škola" přišla za námi do penzionu. Výuka se nám líbila, vyzkoušeli jsme si něco jiného než známe ze školy.

Čtvrtek odpoledne jsme věnovali zdejší fauně a flóře v interaktivním "Nationalparkhausu" v Matrei.

Na zpáteční cestě - v pátek - jsme se zastavili v Salzburgu, prohlédli si rodný dům W. A. Mozarta,  zahrady zámku Mirabell, a protože jsme byli v Rakousku v předvánoční době, tak jsme se prošli i po adventním tržišti.

Jazykově-vzdělávací pobyt ve Velké Británii - Skotsko

V říjnu se 24 žáků naší školy zúčastnilo zájezdu do Velké Británie se zaměřením na objevování krás Skotska. Většina z nás se shodla na tom, že Skotsko je krásná a přívětivá země, kterou stojí za to navštívit. Poznali jsme kousek zajímavé skotské historie na hradech v Edinburgu a Stirlingu, viděli jsme pověstné skotské výšiny zblízka, potkali jsme mnoho vstřícných a milých lidí, vyzkoušeli, jak chutná skotská kuchyně, seznámili se s životem obyčejných lidí, zejména v rodinách, které nás ubytovaly, a také ve škole, kam jsme docházeli. Pověstná Nessy se nám sice neukázala v celé své kráse, možná příště, ale muzeum pátrání po této známé obludě bylo velmi zajímavé. Také moderní tvář Skotska byla poutavá, to když jsme zblízka viděli světový technický unikát – zdymadla ve Falkirk.

A jak hodnotí devítidenní zájezd naši žáci?
Skotsko

Jedním z hlavních důvodů, proč jsem se chtěla zájezdu do Skotska zúčastnit, byla anglická škola. Vlastně to bylo anglické jazykové centrum. Místo učení jsme spíš hráli hry, a ani jsme si neuvědomovali, že se nám všem rozšířila slovní zásoba. Učitelé byli moc milí a o zábavu nebyla nouze.

Kromě tohoto centra jsme taky navštívili zajímavá místa jako například hrad Edinburgh, hrad Stirling, královskou jachtu Brittania nebo jezero Loch Ness.

Velkou roli v zájezdu hrála rodina, ve které jsme byli ubytování. V naší rodině bylo 5 dětí a máma jako hlava rodiny, která bydlela společně s přítelem. Všichni na nás byli moc hodní a všude byla čisto a pořádek. Celý den vlastně probíhal tak, že nám ráno rodina přichystala snídani, doprovodila nás na meeting point k autobusu a den jsme strávili se skupinou na výletě, v poledne jsme dostali packet lunch, šli jsme do školy a večer zpátky do rodin, kde jsme dostali večeři.

Skotsko je opravdu krásná a čistá krajina s nádhernou přírodou. Na tento zájezd budu ráda vzpomínat.

Feďa

Skotsko

Zájezd byl super, až na zdlouhavé přesuny autobusem. Viděli jsme hodně zajímavostí v Londýně, skotské Highlands, Edinburgh a jezero Loch Ness. Byli jsme ubytováni v rodinách po skupinkách. V rodině to bylo výborné. Měli čisto a komunikovali s námi. Tři hodiny denně po tři dny jsme byli v jazykovém centru ELC v Edinburghu. První den jsme absolvovali vstupní testy a na základě jejich výsledků jsme byli rozděleni do skupin. Výuka probíhala úplně jinak než u nás. Vyučovací hodina trvala 90 minut a přestávka 30 minut. Dále jsme mohli mít po ruce mobily a překládat si nová slova. Hráli jsme i soutěže jako anglický kufr nebo oběšence.

Nakonec jsme dostali diplomy a ukončili studium na ELC.

Honza

Skotsko

Byla jsem v rodině s dalšími třemi holkami. Bydlely jsme u muslimů. Měly jsme svůj malý pokojíček a každý den jsme objevovaly nového člena rodiny. V rodinách jsme netrávili až tak moc času. Každý večer jsme se vrátily domů a náhradní maminka nám nachystala večeři a to byly vážně jejich specialitky. První naše večeře byly nedodělané hranolky s rybími prsty a k tomu fazole s kečupem. Ráno jsme vstaly a šly na snídani, která byla ve formě „udělej si co chceš“. Na stole byly lupínky, toasty, máslo, marmeláda a mléko. Po snídani nás tatínek odvezl na sraz k autobusu. Každý den byl jiný program, ale vyučování bylo od 14 do 17,30. V naší pokročilé skupině jsme pořád komunikovali. Paní učitelka měla připravené pracovní listy, se kterými jsme pracovali a poté jsme je rozebírali a povídali si o nich. Bylo to zajímavé. Dozvěděli jsme se spoustu nových informací a získali hlavně novou slovní zásobu. Když byl úplný konec „školní docházky‘‘, rozloučily se s námi naše učitelky a předaly nám certifikát.

Když už jsme se rozloučili s Edinburghem, vydali jsme se na cestu domů. Cesta zpět mi připadala kratší, asi to bylo proto, že jsme se zastavili v Londýně. Londýn je nádherné město. Přijeli jsme tam večer a dostali jsme typické anglické jídlo - hranolky, kolu a hamburger.

Jsem z toho zájezdu nadšená, bylo to skvělé!

Monika

Skotsko

Nejvíce mě na tomhle zájezdu zaujalo to, že jsme si mohli zkusit všichni na vlastní pěst vědomosti z angličtiny, všichni jsme si museli poradit v,,druhé rodině´´ sami, rukama, nohama, a to jak v obchodech, tak běžně na ulici, kdekoli.

Jsem ráda, že mi tahle zkušenost přinesla jedno velké plus, a to, že mi už nedělá takový velký problém se vyjadřovat anglicky. Neskutečně moc si vážím toho, že jsem mohla tenhle zájezd absolvovat a odjet s tím pocitem, že jsem viděla spousty památek, které jen tak někdo neuvidí,  krásná panoramata, památky, obchodní centra, hrady, ruch hlavních měst, cizince... Můžu říct sama za sebe, že jsem si každou chvílí naprosto užívala.

Byla to pro mě úžasná zkušenost něco takového zažít, osamostatnit se alespoň na těch 9 dnů, co jsme nebyli v republice, mluvit cizím jazykem, poznávat nové věci, učit se ve škole, nakupovat, zkoušet nová výborná jídla. Byla jsem vyčerpaná, spánku bylo velice málo, ale můžu říct, že na tenhle zájezd budu vzpomínat celý život.

Přála bych vám všem něco podobného zažít, když máte kolem sebe nejúžasnější kolektiv spolužáků a učitele, kteří vás provázejí celý zájezd a dělají vám ho co nejlepším.

Anežka

Jazykově-vzdělávací pobyt ve Francii - Štrasburk

Pokud si myslíte, že se Štrasburk nachází v Německu, rychle vytáhněte atlas a hledejte ho ve Francii, protože tam se opravdu nachází, byť právě na hranici s Německem, v malebném Alsasku. O tom se na vlastní oči přesvědčilo deset žáků sedmého a osmého ročníku, kteří se vydali na týdenní pobyt v tomto krásném městečku, aby zde studovali francouzštinu a nasbírali spousty nevšedních zážitků.

Strasbourg

Jedním z nich byla určitě návštěva kulinářského ateliéru, kde je samotný šéfkuchař učil připravovat lososové hamburgery, takže si každý vyzkoušel, co je třeba nakrájet, osmažit, zamíchat, jak připravit domácí majonézu nebo brambory s tymiánem a rozmarýnem.

Příjemným zážitkem byla i plavba výletní lodí, návštěva Alsaského muzea, botanické zahrady, či procházka po čtvrti, kde jsme zavítali s průvodcem, který nám ukázal Evropský parlament, Radu Evropy či Dům Evropy, a zároveň nám vysvětlil, k čemu tyto instituce slouží. Celý týden jsme se mohli těšit ze slunečného počasí a z příjemných procházek po historickém centru města, které se skládá z dlážděných uliček lemovaných hrázděnými domy a vodních kanálů řeky Ill. Francouzský šarm a německá pečlivost daly tomuto městu punc dokonalosti, kterou ocenily i samotné děti a s konstatováním: „Tady bychom jeli zase“ jsme se rozloučili nejen se Štrasburkem (nebo Strasbourgem, chcete-li), ale i s kurzy v Alliance francaise a výbornou francouzskou kuchyní. Pokud hledáte tip na nevšední vánoční trhy nebo máte jenom chuť poznat nejbližší kousek Francie, určitě zavítejte do Strasbourgu.